יום רביעי, 2 באפריל 2008

מה היתרון בלמידה המשלבת תקשוב עם פגישות פא"פ?

מה היתרון של הוראת מדעי המחשב בלמידה המשלבת תקשוב עם פגישות פא"פ?
הלמידה המתוקשבת מאפשרת קודם כל לימוד גמיש, כל תלמיד יכול להתקדם בזמן ובקצב המתאימים לו, ולהעזר בכל חומרי הלמידה הזמינים לו באתר, מדעי המחשב הוא תחום המצריך יכולת הפשטה, הסקה לוגית ולכן תלמידים שונים זקוקים לפרקי זמן שונים, כידי להתמודד מול הבעיות.
כאשר מתעוררת שאלה/בעיה אצל תלמיד הוא לא צריך לחכות למפגש הפיזי שיתקיים, הוא יכול לשאול אותי במהלך כל השבוע, והיתרון של התייחסות לבעיה של תלמיד כל עוד היא רלוונטית- הוא גדול. תלמיד שצריך לחכות לשיעור הבא כידי לקבל תשובה, רמת העניין שלו בתשובה תרד, וכן המוטיבציה להמשיך בפרויקט עקב קשיים שנותרו קטנה יותר.
יש תלמידים שמתקשים בהבנת מושגים מסוימים, וקשה להם להעלות שאלה בפני הכיתה, הרבה יותר נוח להם לכתוב את השאלה באתר (כאשר יש להם זמן לנסח את השאלה, או פחד של "מה יגידו" שמונע מהם לשאול בכיתה) ולכן שאלות שלא היו מועלות בלמידה פרונטלית, מועלות דרך האתר.
יכולת י כמנחה לעקוב ולזהות קשיים של התלמיד גדלה בלמידה מתוקשבת,התלמיד מעלה את התוצרים שלו למערכת ניהול הלמידה מקבל הערכה מעצבת, מתקן, משפר ומעלה שנית,וכך בתהליך של תיקון ושיפור (בדרך כלל תהליך של 4-5 הגשות), לי כמנחה יש תיעוד והבנה על הדרך בה התלמיד מתמודד או לא מתמודד עם הקשיים.
התלמידים נחשפים באתר לתשובות שתלמידים אחרים מקבלים, יכולים ללמוד מפרויקטים שתלמידים משנים קודמות יצרו, ונמצאים באתר
יצירת קשר אישי בין מורה-תלמיד : מנסיוני, תלמידים יצרו איתי קשר טוב מאד באמצעות התקשורת באתר, העלאת הקשיים שלהם, העידוד שלי לבעיות שלהם, יצרו קשרים אישיים מעבר לנושאי הקורס.
עצם כתיבה באתר הן בקבוצות דיון והן בשאילת שאלות מאפשרת ללומדים להתנסות בניסוח הבעיה, דבר המצריך חשיבה רפלקטיבית הדורשת יכולת מטה-קוגנטיבית.( Jonassen (1996 מדבר על כלי חשיבה מקדמים (Mindtools ) ומזכיר את הכתיבה בפורום המאפשרת רפלקציה של הלומד על העשיה שלו, החלטות, אסטרטגיה שהשתמש.
אני עדה לתהליך בו בהתחלה , התלמיד מתקשה למקד את הבעיה, ובתהליך הדרגתי חל שיפור, לא פעם בעת כתיבת השאלה, התלמיד כותב לי "זהבה ,הבנתי כבר את הטעות שלי", עצם החשיבה על הבעיה תוך כידי ניסוחה, מביא לא פעם להבנתה.
מה מוסיפות הפגישות הפיזיות?
המחויבות של התלמיד לקורס גדלה, וכן הקשר בין חברי הקבוצה מתחזק, כאשר בנוסף ללמידה המתוקשבת, מצטרפות פגישות פא"פ. במפגשים אילו, מתקיים דיון קצר בתחילת השיעור, בו אנחנו מדברים על קשיים משותפים , על אסטרטגיות שונות לפתרון בעיה,תלמידים מציגים פרויקטים שיזמו, או פרויקטים שמצאתי לנכון להדגים, יש לנו פעילויות שונות במסגרת המפגש הפיזי כמו "מורה לרגע" - כל תלמיד צריך ללמד את הצוות הוראה חדשה שלא נלמדה, באמצעון פרויקטון שיצר, כאן התלמיד צריל לחשוב כיצד להציג את הנושא כידי שהכיתה תבין (שוב, פעילות עם חשיבה מטא-קוגנטיבית מאד גבוהה).

2 תגובות:

תמרית אמר/ה...

היי זהבה,
אני מסכימה עם דבריך באופן עקרוני אם כי יש סטודנטים ששיטת לימוד זו לא מתאימה להם. סטודנטים שלא יודעים לעשות את ארגון הלמידה לבד ירגישו שהמפגשים הפיסיים המעטים של הקורס לא מספיקים להם. גם סטודנטים שקשה להם ללמוד לבד ואין להם משמעת עצמית יתקשו לתפקד בצורה מיטבית במסגרת כזו.
בברכה, תמר.

אנונימי אמר/ה...

לימודי מחשבים והנדסת תוכנה הם תחומי לימוד מאד מבוקשים עם תנאי קבלה גבוהים