יום שלישי, 13 במאי 2008

התלבטויות שלי כמנחה בקורס מתוקשב




כמנחת הקורס עמדתי לא פעם בפני דילמה, האם לענות בצורה מידית לשאלה של תלמיד או לחכות יום-יומיים ולראות אולי מישהו מחברי הקורס יגיב לשאלה, ההתלבטות היתה: מצד אחד תלמיד שנתקל בבעיה, אינו יכול להמשיך לעבוד בפרויקט, והמטרה שתלמיד לא יצטרך לחכות למפגש הפיזי שנערך אחת לשבוע, אלא יקבל את התמיכה מיידית, דרך האתר, כל עוד הבעיה רלוונטית, התלמיד יתאמץ לסיים את הפרויקט, כאשר העזרה תגיע בהשהיה של יום-יומיים, לעיתים, התלמיד כבר יהיה בעניין אחר , ואולי ההשהיה ,תפגע ביצירתיות,בפעילות.


מצד שני – יש יתרון ליצירת שרשרת תגובות, בה מועלים פתרונות שונים ע"י חברי הקבוצה, עד להגעה של פתרון מתאים.


התלבטות נוספת: האם התשובה תהיה תשובה מלאה וישירה לפתרון הבעיה , או יצירת שאלות שיעוררו חשיבה מ"ק נוספת ואולי בעקבותיהן יגיע הלומד לפתרון, כמובן ,באופן תאורטי הסוג השני יותר משמעותי להבנית ידע, אבל לעיתים, כאשר התלמיד אינו מגיע לפתרון, אחרי כמה שלבים בדיון, נוצרים תסכולים רבים שלעיתים מגיעים לרצון לעזוב את הקורס.


מה דעתכם? כיצד אתם הייתם נוהגים? איך אתם רואים את תפקיד המורה בקורס מקוון?

8 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

האמת אי אפשר לפתור לך את הדילמה .
כן אולי את יכולה לנסות לקבוע לך על סמך ניסיונך קריטיריונים יותר ברורים על מה את עונה מתי ואיך ?
אופי השאלה ? הדחיפות שלה?
אופי התלמיד? אופי הקבוצה?

ואת צריכה לקחת בחשבון שלעיתים תטעי, אבל זה כנראה לא יהיה נורא.

הרבה הצלחה.

עדי לבנקו אמר/ה...

בעיני שווה לענות - אבל תשובה חלקית ולהזמין משתתפים אחרים לענות כמעין שאלת המשך.

בכל מקרה זה תלוי בדינמיקה של הקורס... אגב, על איזה קורס מדובר ואיפה... אולי תפרסמי קישור.

עדי

זהבה ויצמן אמר/ה...

נעמה שלום!
בהחלט, משהו שנקבע על פי הנסיון וההכרות האישית עם התלמיד, מצאתי את עצמי חושבת: איך כל תלמיד עשוי/עלול לקבל תשובה חלקית או שאלה לעידוד חשיבה יצירתית, במקום פתרון מלא
תודה, זהבה

זהבה ויצמן אמר/ה...

עדי שלום!
הקורס אליו אני מתייחסת הוא זה שכתבתי עליו בפוסטרים שבבלוג, את הקורס מלווה אתר, התחום הוא מדעי המחשב, כאשר התלמידים (כיתות ח) לומדים את הנושאים המרכזיים כמו לולאות, מספרים אקראיים,משתנים , וכן נושאים כמו אלגוריתם, כיצד מפרקים משימה לתתי משימות ועוד, העניין הוא שכאשר תלמיד לא מבין משהו בפרויקט, לעיתים זה קשור לפיתוח שלו בתוך הפרויקט, ומאד קשה לתלמידים אחרים להכנס לתןך הרעיון,אני מאפשרת בכל מטלה, לבחור כיצד היא תבוא לידי ביטוי בפרויקט, לדוגמא מספרים אקראיים, יש תלמידים שמתכנתים מכונת מזל, יש כאילו שמתכנתים מירוץ סוסים/מכוניות וכו- מה שחשוב לי שהישום של האראיות ייושם.
בכל אופן, אתה צודק שזה קשור לדינמיקה של הקורס,ככל שאנחנו מעמיקים בקורס, אני רואה יותר שיתופי פעולה ועזרה דרך האתר.
לצערי, זהו אתר של רשת אורט, ואסור לנו לפרסם אותו, מאחר ומופיעים שם שמות תלמידים ופרטים מזהים עליהם.

תמרית אמר/ה...

אני מבינה את ההתלבטות שלך כי כבר עברתי מספר רב של קורסים באוניברסיטה ,מניסיוני , סטודנטים אוהבים לקבל תגובות מהר . השאלה היא מתי צריך המנחה לתת את התשובות. אני רואה למשל שבקורס הנוכחי המנחות של הקורס שומרות על איזון אידיאלי בין התגובות שלהן לבין התגובות של שאר המשתתפים בקורס. אין כמעט תשובות שלא נענות אבל מצד שני הן גם נותנות קצת זמן למשתתפים אחרים להגיב וכך לדעתי צריך להיות. תמר.

זהבה ויצמן אמר/ה...

לנעמה שלום!
קודם התנצלות על העיכוב במתן תשובה, העומס כעת בבית הספר הוא עצום, כל הקבוצות עסוקות בסיום הפרויקטים שלהם לקראת מפגשי סיום, ואני טובעת בים בדיקות הפרויקטים ומשובים לתלמידים.
אכן, בהחלט את צודקת, יש לקחת בחשבון את אופי הלומד.אופי השאלה הוא בהחלט יחודי לתחום של מדעי המחשב, כי כאשר תלמיד נתקל בבעיה בפרויקט שלו, היא בד"כ יחודית לאותו פרויקט, ובדרך כלל לא שאלה כללית, ולכן, קצת קשה לדרוש מתלמיד שיכנס לפרויקט של החבר וינסה לאתר את השגיאה,שלעיתים קשה למצוא אותה, כאשר השאלה יותר כללית, בהחלט, אני רואה התיחסות של תלמידים אחרים לבעיה.
רציתי להגיד לך בנימה אישית, שאת תורמת מאד לפורום של הקורס, הקישורים שאת מפנה, ההתיחסות לאחרים מאד מפרה את כולנו, תלמידים כאילו הן נכס לכל מנחה קורס מתוקשב שתלוי בפורום בהענות הלומדים, ישר כח!!!

אנונימי אמר/ה...

לימודי מחשבים והנדסת תוכנה הם תחומי לימוד מאד מבוקשים עם תנאי קבלה גבוהים

אנונימי אמר/ה...

כסטודנטית אני יכולה להעיד שכאשר אני מגיעה למצב שבו אני שואלת את המנחה שלי שאלות זה מצב בו כבר ניסיתי הרבה פתרונות אחרים אך אף אחד לא סיפק לי תשובה.
אני מאמינה שכאשר את מחכה עם מתן התשובה את יוצרת תסכול אצל התלמידים ומעבר לכך, תחושה של חוסר התעניינות. בהוראה לגיל הרך חשוב מאוד לתת תמיכה ולגרום לתלמידים להרגיש שמה שהם עושים זה חשוב וכמו שהם משקיעים כך גם את משקיעה.