יום חמישי, 22 במאי 2008

דילמות בבחירת פרויקטים מצטיינים

בקורס יש בערך 13 מטלות בהם התלמידים צריכים להגיש פרויקטים (לאורך כל השנה) .
אני נוהגת לבחור בכל מטלה 2 פרויקטים כ"פרויקטים מצטיינים" כאילו העונים על קריטרינים של פרויקט מצטיין (הקריטריונים מפורסמים באתר וידועים לכולם), במפגש הסיום, מקבלים אותם תלמידים תעודות הצטיינות, פרסים, וכן לתלמיד מצטיין ניתנת מילגה מרפא"ל.
ישנם בקורס כמה תלמידים שבכל פרויקט עונים על הקריטריונים לפרויקט מצטיין, וכעת הדילמה היא: מבחינה אוביקטיבית, מגיע להם בכל פרויקט לקבל את ההצטיינות, אך מה עם תלמידים נוספים שמתאמצים ומשתדלים והפרויקט שלהם פחות מוצלח, אבל עדיין עומד בקריטריון, האם לא צריך לעודד אותם? ואם לדוגמא, תלמיד בינוני, שבפרויקט מסוים מאד השתדל, ואמנם הפרויקט שלו לא עונה על כל הקריטריונים, אבל עצם המאמץ שעשה, מצדיק לבחור בו.... אני עומדת בפני דילמות אילו, כל פעם מחדש, ולא פעם אומרים לי תלמידים מצטיינים, זהבה, בגלל שקיבלתי מצטיין כ על פרויקט קודם, אני לא יכול/ה לקבל שוב?
אשמח לקבל דעות מנסיונכם בנושא.

4 תגובות:

shulamit אמר/ה...

שלום זהבה
אין ספק שצריך לעודד מצויינות וילד שמשקיע והפרוייקט שלו מצטיין פעם אחר פעם מגיע לו. אך יחד עם זאת האם הוא באמת מתאמץ או שזה בא לו בקלות בגלל יכולות מולדות שלו?
בעיני ילד "בינוני" שהמורה מרגיש שעשה מאמץ גדול למרות שאינו עומד בקריטריונים שיקבל הצטינות המוטיבציה שלו תעלה בהרבה ומנקודה זו הוא יכול רק להתקדם ולהשתפר.
הבלוג שלי עוסק בהערכה ובאמת במערכת החינוך אנו כל הזמן עסוקים בבדיקה לפי קריטריונים כלליים ושוכחים לעיתים להסתכל על הילד המסויים ועל ההתקדמות שלו כלפי עצמו!!!
אני חושבת שאנחנו חייבים להעריך את הילד בהתאם לדרך שהוא עשה וללא התייחסות לאחרים, מה זה מעניין אותו? הוא יודע שהתאמץ מאוד ומרגיש שהתקדם! אנו המורים חייבים לשים לב לכך כי ההבדל הוא בין ילד שהתאמץ וקיבל פידבק חיובי וכתוצאה ממשיך להתאמץ ולהתקדם (ביחס לעצמו כמובן)לילד שהתאמץ ולא קיבל יחס מיוחד כיוון שהמורה השווה אותו לאחרים, יפסיק להשקיע מאמצים רבים ומן הסתם לא יתקדם.
אני יודעת שאנו מחוייבים להספקים מסויימים ולסטנדרטים כאלה ואחרים ויהיו כאלה שיגידו אין ברירה חייבים להתייחס לפינורמה כלשהי, אך אני חושבת שאף מורה שהתייחס להישגי התלמיד ביחס לעצמו לא הצטער על כך ואפילו בירך כי ראה אצל התלמיד אושר ומאותה נקודה רק יותר מאמץ והתקדמות.

שולמית

זהבה ויצמן אמר/ה...

לשולמית שלום!
אין לך מושג כמה תשובתך חיזקה בי את מה שאת הצלחת להביע כ"כ טוב במילים שמאחוריהן יש רציונל חינוכי חשוב, שחלק מהמורים שוכח אותו גם אני מרגישה כמוך שתלמיד שעשה כברת דרך ארוכה והשקיע מאמץ מגיע לו בהחלט עידוד, יחד עם זאת, אני מרגישה שגם אל התלמידים המצטיינים והישגיהם אין להתייחס כמובן מאליו, וצריך להעריך ולציין זאת, כל פעם מחדש.

shulamit אמר/ה...

זהבה
אני מאוד שמחה שהצלחתי להעביר לך את מחשבותיועוד יותר שזה עזר לך.
אני מאוד מסכימה שגם הילדים המצטיינים לפעמים נלקחים כמובנים מאליהם וגם להם יש לתת את היחס המיוחד שמגיע להם. הרי בביה"ס מי שבעצם "סובל" אלו ילדי הקצוות מצד אחד המתקשים ומצד שני המצטיינים או המחוננים. ואין ספק שיש לתת את הדעת לכל קבוצה בהתאם.
שולמית

אנונימי אמר/ה...

כאשר ילד משקיע רבות הוא מקווה שתבחרי בו כפרוייקט מצטיין. בהוראה לגיל הרך לומדים לתת פידבק חיובי לכל ילד בכדיי שימשיך להשקיע, אך למצטיינים ולבולטים יש לתת יותר דגש. אני הייתי מציעה לתת פידבק חיובי לכולם.