יום רביעי, 2 באפריל 2008

למה לוגו ולא שפה עדכנית יותר?

למה לוגו ולא שפה עדכנית יותר?

זאת היתה גם השאלה שלי כשלמדתי הוראה בטכניון בפקולטה ל"הוראת מדעי המחשב",שם נלמדת שפת לוגו במסגרת קורס "עולמות זוטא", אבל, כבר בשלבים הראשונים של לימוד הקורס, הבנתי את האפשרויות והיתרונות שיש בשימוש כלי זה .
לוגו ,בסביבת MicroWorlds מהוה סביבה מתאימה להוראת מדעי המחשב דוקא בגלל היותה כלי פתוח, שפה בו התלמיד מלמד את המחשב הוראות חדשות, שפה דרכה גם מושגים מתמטיים והנדסיים מקבלים הבנה מעמיקה יותר. התגובה המידית למי שרואה את סביבת העבודה היא "שפת מחשב לילדים קטנים", אך לא כך הדבר, שפת לוגו היא שפת תכנות בוגרת שיש לה מאפיינים רבים שניתן למצוא רק בשפות תכנות מתקדמות.תכונה בולטת של לוגו בתחום המתמטי היא יכולתה לטפל בפונקציות רקורסיביות (כמובן בנוסף לפעולות חשבון מקובלות, טריגונומטריה וכו'),

דוגמאות מתחום המתמטיקה: כאשר אנחנו מלמדים את האוביקט שלנו לצייר מצולעים שונים, לומד התלמיד להבין את הקשר בין זוויות וצלעות באמצעות שילוב כתיבת ההליכים, והציור הגרפי שהאוביקט צייר על המסך.

או כאר אנחנו לומדים את נושר מספרים אקראיים, התלמידים מתחברים לנושא דרך פרויקטים של מכונת מזל, מהירויות אקראיות בתחרות סוסים, מכוניות מירוץ וכל מיני רעיונות יצירתיים.

כאשר אנחנו לומדים את מושג "המשתנה" שהוא מושג קשה להבנה, ותלמידים בחטיבה העליונה (המתחילים בדרך כלל בפסקל או ב-C) מתקשים מאד בהבנתו, לוגו באמצעות הורדת רמת ההפשטה ,מקלה על ההבנה, הדבר נעשה יותר פשוט כאשר לדוגמא התלמיד מישם בפרויקט תכנותי - גרפי את העקרון של השמת משתנים בפרויקט של חידון שהוא יוצר, כאשר את תשובת המשתמש מכניסים לתוך משתנה שכל פעם משתנה בו הערך, ,או לדוגמא משתנה המשמש כצובר נקודות בפרויקט של משחק כלשהו שתלמיד יוצר. הסביבה הויזואלית והידידותית, מאפשרת לתלמיד בקלות יחסית ,כבר בשיעורים הראשונים ליצור פרויקט גרפי שעובד. באיזה עוד סביבה תכנותית, יכול תכנת מתחיל לעשות זאת?
הסביבה העשירה מאפשרת לתלמיד להתחבר לכל תחומי תוכן המענינים אותו, וליצור פרויקטים, המשולבים בהמון יצירתיות,דמיון מקוריות יחד עם אמצעי מולטימדיה רבים ,(שילוב של מוזיקה,צלילים, הלחנות שהתלמיד יוצר בעצמו) .

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

לימודי מחשבים והנדסת תוכנה הם תחומי לימוד מאד מבוקשים עם תנאי קבלה גבוהים