יום רביעי, 2 באפריל 2008

למה לוגו ולא שפה עדכנית יותר?

למה לוגו ולא שפה עדכנית יותר?
זאת היתה גם השאלה ששאלתי כשלמדתי הוראה בטכניון בפקולטה להוראת מדעי המחשב,שם נלמדת שפת לוגו במסגרת קורס "עולמות זוטא", אבל, כבר בשלבים הראשונים של לימוד הקורס, הבנתי את האפשרויות והיתרונות שיש בשימוש כלי זה.

לוגו ,בסביבת MicroWorlds מהוה סביבה מתאימה להוראת מדעי המחשב דוקא בגלל היותה כלי פתוח, שפה בה התלמיד מלמד את המחשב הוראות חדשות, שפה דרכה גם מושגים מתמטיים והנדסיים מקבלים הבנה מעמיקה יותר.
התגובה המידית למי שרואה את סביבת העבודה היא "שפת מחשב לילדים קטנים", אך לא כך הדבר, שפת לוגו היא שפת תכנות בוגרת שיש לה מאפיינים רבים שניתן למצוא רק בשפות תכנות מתקדמות.לוגו תכונה בולטת של לוגו בתחום המתמטי היא יכולתה לטפל בפונקציות רקורסיביות ,בנוסף לפעולות חשבון מקובלות, טריגונומטריה ועוד.
דוגמא לכך: התלמיד מלמד את האוביקט שלו לצייר מצולעים שונים, באמצעות ההליכים שהוא כותב, וכאשר ההליך מופעל, והתלמיד רואה על המסך את מימוש הקוד שכתב, הוא מבין ומפנים את הקשר בין זוויות וצלעות, או כאשר אנחנו לומדים את מושג "המשתנה" שהוא מושג קשה להבנה, (תלמידים בחטיבה העליונה המתחילים בדרך כלל בפסקל או ב-C מתקשים מאד בהבנתו), לוגו באמצעות הורדת רמת ההפשטה , באמצעות הבניה אקטיבית,מקלה על ההבנה. לדוגמא, פעולת ההשמה במשתנים, נעשית הרבה יותר מובנית ומוחשית כאשר לדוגמא התלמיד מיישם בפרויקט שלו חידון, כאשר את תשובת המשתמש לשאלות, מכניסים לתוך משתנה שכל פעם מכיל ערך אחר, או לדוגמא משתנה המשמש כצובר נקודות בפרויקט של משחק כלשהו שתלמיד יוצר, כאשר כל זכיה/הפסד מתוספים/מורדות נקודות, ואותו משתנה פועל לפי מה שהגדיר לו התלמיד בקוד שכתב
הסביבה הויזואלית והידידותית, מאפשרת לתלמיד בקלות יחסית ,כבר בשיעורים הראשונים ליצור פרויקט גרפי שעובד. באיזה עוד סביבה תכנותית, יכול תכנת מתחיל לעשות זאת?
הסביבה העשירה מאפשרת לתלמיד להתחבר לכל תחומי תוכן המעניינים אותו, וליצור פרויקטים, המשולבים בהמון יצירתיות,דמיון מקוריות יחד עם אמצעי מולטימדיה רבים ,(שילוב של מוזיקה,צלילים, הלחנות שהתלמיד יוצר בעצמו) .
כל פעם אני מתרגשת מחדש כשאני רואה את הרעיונות והיצירתיות של התלמידים שבאים לידי ביטוי בפרויקטי התוכנה שלהם. הכף הכי גדול הוא לראות את "גאות היחידה", כאשר תלמידים מהקורס מראה לחברים שלא לומדים בקורס את המשחקים שיצרו , והחברים באים לשאול אותי "מה הוא באמת עשה את זה?" ....
אני ממליצה בחום, לעוד חטיבות ביניים להכניס לתחומי בית הספר את לימודי יסודות מדעי המחשב, תוך שימוש בכלי הזה.


תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

לימודי מחשבים והנדסת תוכנה הם תחומי לימוד מאד מבוקשים עם תנאי קבלה גבוהים